Keynote Speech|기조 연설자

권영걸 대표

발표 주제 :
 궁극의 선택 : ABC디자인   - The Ultimate Choice : ABC Design -
발표 시간 :
 2014. 12. 10(수) 15:10 ~ 16:40


Abstract :
세기의 문지방을 넘어 올 때, 사람들은 새로운 세기는 3D의 시대가 될 것이라 했다. 생명공학을 이르는 DNA, 인류의 삶 전반에 변혁을 몰고 온 새 기술 Digital, 그리고 사물에 영혼을 불어 넣고 새로움을 창조하는 Design을 말하는 것이었다. 그러나 놀라운 것은 새 시대를 이끌어 갈 동력으로 예찬되던 디자인Design이, 세기 초 10년을 넘기기도 전에 지구환경과 생태계 질서를 교란하는 주범으로 지목되고 있다는 사실이다. 디자인에 대한 그들의 적대감과 반론을 들어보면, 아이러니컬하게도 모든 것이 합력하여 악惡을 이룰 때, 악의 세력의 우편에 디자인이 있었다는 것이다.

디자인의 역기능에 대한 반성적 차원에서 그간 그린디자인Green Design, 지속가능한 디자인Sustainable Design, 에코디자인Eco-Design 등이 논의되었고, 그 행동강령으로 Biomimicry Design, Symbiosis Design, Parametricism 등이 대안적 방법론으로 떠올랐지만, 그 모든 것들이 지구환경이 직면한 문제들의 특정한 상황에 초점을 맞춘 측면이 강했고, 환경이라는 유기체를 총체적으로 회복시키고 치유하는 대안이 되지 못했다. 이에 필자는 그 모든 것을 망라하는 전일적인 대안으로 을 제안하는 것이다. ABC Design의 본질과 속성과 정의하면 아래와 같다.

- ABC디자인은 자연과 인간의 건강을 제1목표로 삼는다.
- ABC디자인은 잉태하고 기르고 돌보고 가꾸는 디자인이다.
- ABC디자인은 누구나 할 수 있고 더불어 하는 디자인이다.
- ABC디자인은 발생적인 속성과 진화를 지향하는 디자인이다.
- ABC디자인은 제조하는 것이 아니라 재배되는 것이다.

인류는 생태환경에 대한 각성과 디자인에 대한 사고의 전환으로 스스로가 초래한 위기 상황을 벗어날 수 있다. 그래서 ABC디자인은 인류가 취할 수 있는 ‘궁극의 선택The Ultimate Choice'인 것이다. 그것은 20세기의 전문가들이 쪼개 놓은 다기한 디자인 영역들을 꿰어 관통하는 보편 이데올로기이자 마지막 행동강령이다. ABC디자인: Agri - Bio Centered Design! 그것은 우리 시대에 새로이 정의된 디자인 사상, 이념, 지식, 기술, 그리고 새로운 직업윤리와 사회적 책무를 요구하고 있다. 그것은 우리 시대 디자이너에게 던지는 최후통첩이다!

Bio :
- 서울대학교 미술대학 응용미술학과를 졸업[미술학사]하고, 서울대학교 환경대학원 환경조경학과를 수료하였다.
미국 캘리포니아대학(UCLA) 대학원 디자인학과를 졸업[디자인학석사]하였고, 고려대학교 대학원 건축공학과를 졸업[공학박사]하였다.
- ‘나의 국가디자인전략’, ‘공간디자인의 언어’, ‘공공디자인행정론’, ‘리더는 디자인을 말한다’, ‘서울을 디자인한다’,
‘권영걸교수의 공공디자인산책’, ‘공간디자인16강’, ‘색채와 디자인비즈니스’, ‘한중일의 공간조영’ 등 37편의 저서 및 역서가 있고, 공간디자인 공공디자인 색채디자인에 관한 여러 논문을 국내외 학회에서 발표하였다.
- 인류건축문명권 75개국 680여 도시를 현지 조사하는 등, 지구촌의 공간문화와 인간행태에 관한 흔적을 탐사하였고,
특히 한중일 삼국 공간의 유형학적 비교에 관한 많은 연구물을 발표하였다.
- 서울대학교 미술대학 제14대, 15대 학장을 역임했고, 서울시 부시장 겸 디자인서울총괄본부장으로 다차원적인 도시혁신 프로그램을 추진하였다. 창조경영대상2009를 수상했으며, 국가로부터 황조근정훈장을 수훈하였다.
- 대통령 직속 녹색성장위원회 위원, 재단법인 서울디자인재단 이사장, 사단법인 한국공공디자인학회 회장, 국회 공공디자인문화포럼 공동대표를 역임하였고, 남북국제문화예술총연합회의 수석부의장이다.
- 서울대학교 미술대학 디자인학부 교수로 공간디자인, 공공디자인을 지도했고, 서울대학교 미술관 관장을 역임했다.
현재 ㈜한샘의 사장이다.

이시이(Hiroshi Ishii) 교수

발표 주제 :
Vision-Driven: Beyond Tangible Bits, Towards Radical Atoms
발표 시간 :
 2014. 12. 11(목) 10:20 ~ 11:20


Abstract :
Our vision-driven design research is carried out through an artistic approach. Whereas today's mainstream
Human Computer Interaction (HCI) research addresses functional concerns – the needs of users, practical
applications, and usability evaluation – Tangible Bits and Radical Atoms are driven by vision.
This is because today's technologies will become obsolete in one year, and today's applications will be
replaced in 10 years, but true visions – we believe – can last longer than 100 years.
Tangible Bits seeks to realize seamless interfaces between humans, digital information, and the physical
environment by giving physical form to digital information, making bits directly manipulable and perceptible.
Our goal is to invent new design media for artistic expression as well as for scientific analysis, taking
advantage of the richness of human senses and skills – as developed through our lifetime of interaction
with the physical world – as well as the computational reflection enabled by real-time sensing and digital
feedback.
Radical Atoms takes a leap beyond Tangible Bits by assuming a hypothetical generation of materials that can
change form and properties dynamically, becoming as reconfigurable as pixels on a screen. Radical Atoms is
the future material that can transformits’shape, conform to constraints, and inform the users of their
affordances. Radical Atoms is a vision for the future of human-material interaction, in which all digital
information has a physical manifestation so that we can interact directly with it. Even though we may need to wait decades before atom hackers (material scientists, self-organizing nano-robot engineers, etc.) invent the
enabling technologies for Radical Atoms, we believe the exploration of interaction design techniques can begin today.
I will present the trajectory of our vision-driven design research from Tangible Bits towards Radical Atoms.

Bio :
Hiroshi Ishii is a Jerome B. Wiesner Professor of Media Arts and Sciences at the MIT Media Lab.
He was named Associate Director at the Media Lab in May 2008. He is co-director of the Things That Think
(TTT) consortium and director of the Tangible Media Group. He founded and currently directs the Tangible Media Group pursuing new visions of Human Computer Interaction (HCI):"Tangible Bits” and "Radical Atoms.”
Prof. Ishii and his team have presented their vision of "Tangible Bits" and "Radical Atoms" at a variety of
academic, industrial design, and artistic venues (including ACM SIGCHI, ACM SIGGRAPH, Cannes Lions Festival, Aspen Ideas Festival, Industrial Design Society of America, AIGA, Ars Electronica, Centre Pompidou, and
Victoria and Albert Museum,) emphasizing that the development of vision requires the rigors of both scientific and artistic review. A display of many of the group's projects took place at the NTT InterCommunication Center (ICC) in Tokyo in the summer of 2000. The following year, a three-year-long exhibition titled "Get in Touch"
featured the Tangible Media group's work at Ars Electronica Center (Linz, Austria) from September 2001
through August 2004. Prof. Ishii was elected to CHI Academy by ACM SIGCHI in 2006.
Prior to joining the MIT Media Lab from 1988-1994, Prof. Ishii led a CSCW research group at NTT Human
Interface Laboratories Japan, where his team invented TeamWorkStation and ClearBoard. Prof. Ishii was a
visiting assistant professor at the University of Toronto, Canada from 1993-1994. He has also received several
degrees in engineering, including a B.E. degree in electronic engineering, M.E. and Ph.D degrees in computer
engineering from Hokkaido University, Japan, in 1978, 1980, and 1992, respectively.
https://plus.google.com/+HiroshiISHII/about

닐(Neil Trevett) 부사장

발표 주제 :
 How Mobile Devices are Revolutionizing User Interaction
발표 시간 :
 2014. 12. 12(금) 10:20 ~ 11:20


Abstract :
Mobile platforms and advanced vision sensor capabilities are beginning to transform how the real and virtual
worlds can be merged to enable new classes of user interaction. However, the software community needs to
effectively leverage expanding hardware capabilities if this latent capability is to be unleashed. The Khronos
Group is an industry consortium creating open API standards for parallel computing, advanced graphics, vision and sensor processing on a wide variety of platforms and devices - including OpenGL®, OpenCL™ and
OpenVX™. AT HCIK 2015, Neil will present the latest developments in open, foundational hardware
acceleration and sensor APIs, and the role they can play in the future of advanced UI/UX.

Bio :
Neil is working at the forefront of enabling mobile devices to understand both their environment and their
users for enhanced experiences. A UK native, Neil has been awarded a joint BS from the University of
Birmingham in both Electronic Engineering and Computer Science. Neil has spent 30 years in the 3D graphics
industry and in 1985 became the Head of Graphics Systems at benchMark Technologies. Over several years,
he helped to guide the company through its evolution into DuPont® Pixel and then to go public as 3Dlabs®.
Today, Neil stays busy serving as the elected President of the Khronos Group as well the Chair of the OpenCL™ Working Group. In his “free time”, Neil is the Vice President of Mobile Ecosystem at NVIDIA®, a position he has held since 2005.