Keynote Speech

  • 안 용 일

    전) 삼성전자 CX-MDE센터 부사장

    발표일시 : 2024년 1월24일(수) 15:00 ~ 16:00

    Abstract : 고객중심 경험구상 - Practice (Cases & Implications)


    기업 경영 활동은 어떤 제품과 기술을 개발할 것인지 고민하고 구상하는 Front-End 프로세스와 제품의 기술개발 및 제조 등의 Back-End 프로세스로 분류할 수 있다. 특히 시장에 필요하고 사용자들이 쓸 만한 제품이나 서비스를 기획하는 단계는 신제품개발의 프로세스에서 보통 “Fuzzy Front-End”라고 할 만큼 그 과정이 모호하여 실무적으로나 학문적으로 접근이 난해하다.

    기업의 규모나 성장단계, 기술적인 특성이 반영된 산업군의 종류에 따라 차이는 있을 수 있으나, 보통 이러한 기능역할을 수행하는 기능조직으로서 사업 및 상품기획(Plan)과 UX, Design의 기능조직들이 다양한 협력 프로세스를 통해 “경험구상”이라는 업의 개념을 진행하곤 한다. 이들은 Back-End 기능조직들과 상호 커뮤니케이션을 통해 고객의 경험을 구체화하고 고객 경험 가치를 높이기 위한 노력을 하고 있다.

    본 강연에서는 HCI 연구자들에게 간접적인 경험과 지식을 제공하기 위하여, 고객 경험을 “구상(Plan, Design, Construct)하는 사례들”(Experience Home, Healthy Life, Mobile Innovation & Home Robot 등)을 소개한다. 특히, 제품개발 목적과 관련하여, 제품개발 프로세스를 한 가지 단위제품의 개발 범위를 넘어, 제품군 개발 그리고 사업단위 제품 및 서비스의 통합전략의 프레임워크를 통해 사례의 의미를 소개함으로써, 향후 HCI 연구에서 얻을 수 있는 다양한 함의점을 확장하여 생각할 수 있도록 고려하였다.

    본 사례들은 강연자가 실질적인 리더로서 역할을 수행했던 과제 중에서 선별하였으며, 실무적으로 사업적인 성과와 기능 및 조직의 KPI(Key Performance Index)에 초점하기 때문에, 각 사례들이 가져야하는 논리적인 완성도의 부족이나 의문 그리고 함의점(Implication)을 내포하고 있다. 그러므로 각 사례들의 세부내용에서 학문적인 관점의 다양한 기회를 탐색할 수 있기를 기대한다. 예를 들면, HCI 연구자들의 주요 관심 연구 주제가 기업과 조직의 동적역량이나 혁신역량에 영향을 미치는 조직이론 및 거래비용이론의 연계성, 신제품개발의 프로세스와 기업의 선도성과 관련한 혁신이론의 응용 가능성, 디자인 Thinking을 포함한 디자인이론의 활용성에 초점하여 다양한 Insight를 얻어 볼 수 있는 시간이길 기대한다.


    Bio :

    안용일 전)삼성전자 부사장은 1992년 삼성전자 입사 이래, UDS(User Driven Sensing) 그룹장, 플랫폼디자인그룹장 및 디자인기획그룹장 상무, 서비스경험디자인그룹장 및 디자인전략그룹장 상무, 그리고 UX센터장 및 삼성리서치 UXI랩 관장을 거쳐 CX-MDE센터 부사장을 역임하였으며, 그의 관심 분야는 기업 경영에 있어서 마켓에서 필요한 제품이나 서비스를 기획하는 프로세스에 있어서 고객의 경험 가치 향상 및 창출을 고민하는 관련 분야 최고의 실증적 관점을 제시할 수 있을 것이다. 그는 KAIST 산업디자인(공학사)와 동대학원(공학석사)을 졸업하였으며, 연세대학교 삼성글로벌 MBA와 서강대학교에서 경영학 박사(Ph.D)를 졸업하였다. 대한민국 산업디자인전 특선을 시작으로 2016년에는 대한민국 디자인 대상(동탑산업훈장)을 수상하였다. 그 외 이화여자대학교, 한국과학기술원(KAIST), 성균관대학교, 연세대학교, 서울대학교 등 미래 인재 양성을 위한 강의 및 SBS Seoul Digital Forum / HongKong BODW, 대한인간공학회, 한국전자전(한국전자진흥원)등에서 특강을 통하여 산학의 접점에서 고객 중심 경험에 대한 중요한 이슈를 제기해 왔다. 현재까지도 HCI학회를 비롯하여 한국마케팅학회, 한국디자인학회, 대한인간공학회 임원 및 대한민국 디자인대상 심사위원을 역임하였다.

    An Yong-il, former Senior Vice President of Samsung Electronics, joined Samsung Electronics in 1992 and has since held various leadership roles, including Head of the UDS (User-Driven Sensing) group, Head of Platform Design group, Executive of Design Planning group, Executive of Service Experience Design group and Design Strategy group, and Head of UX Center and Samsung Research UXI Lab. His primary area of interest lies in corporate management, particularly the step-by-step process of planning products or services needed in the market and offering an empirical perspective on enhancing the experiential value for customers. He graduated with a BS in Industrial Design and an MS from KAIST and holds a Samsung Global MBA from Yonsei University and a Ph.D. in Business Administration from Sogang University. Starting with a special selection in the Korean Industrial Design Exhibition, he won the Korean Design Award (Tongtap Industrial Medal) in 2016. Additionally, he has been involved in teaching and giving special lectures at institutes like Ewha Womans University, KAIST, Sungkyunkwan University, Yonsei University, and Seoul National University, raising important issues about customer-centric experiences at the nexus of industry and academia, including at venues like the SBS Seoul Digital Forum, Hong Kong BODW, Ergonomics Society of Korea, and Korea Electronics Show (KES). He has also served as a judge for the Korean Design Awards and continues to contribute to various societies, including the HCI, the Korean Marketing Association, the Korean Society of Design Science, and the Ergonomics Society of Korea.

  • Ken Perlin

    Professor of Computer Science NYU Future Reality Lab

    발표일시 : 2024년 1월25일(목) 11:00 ~ 12:00

    Abstract: The Future of Experiential Computing

    Extended reality (XR) eyewear and next-generation wireless connectivity will soon enable people to communicate with each other through words and gestures as though they are physically together, wherever they may be located. Meanwhile, generative AI will help us to harness those words and gestures to solve problems in many fields, including science, engineering, architecture, physical therapy, medicine, and education. There are exciting research challenges ahead in understanding how XR, AI, spatial audio and tactile interfaces can lead to a new paradigm – Experiential Computing – that seamlessly integrates rich digitally mediated shared experiences into our life and work. In this talk, I will describe some of the challenges and opportunities in achieving the full potential of Experiential Computing, and how we can use the tools of today to better understand the possibilities of tomorrow.

    Bio :

    Ken Perlin, a professor in the Department of Computer Science at New York University, directs the Future Reality Lab, and is a participating faculty member at NYU MAGNET. His research interests include future reality, computer graphics and animation, user interfaces and education. He is chief scientist at Parallux and Tactonic Technologies. He is an advisor for High Fidelity and a Fellow of the National Academy of Inventors. He received an Academy Award for Technical Achievement from the Academy of Motion Picture Arts and Sciences for his noise and turbulence procedural texturing techniques, which are widely used in feature films and television, as well as membership in the ACM/SIGGRAPH Academy, the 2020 New York Visual Effects Society Empire Award the 2008 ACM/SIGGRAPH Computer Graphics Achievement Award, the TrapCode award for achievement in computer graphics research, the NYC Mayor's award for excellence in Science and Technology and the Sokol award for outstanding Science faculty at NYU, and a Presidential Young Investigator Award from the National Science Foundation. He serves on the Advisory Board for the Centre for Digital Media at GNWC. Previously he served on the program committee of the AAAS, was external examiner for the Interactive Digital Media program at Trinity College, general chair of the UIST2010 conference, directed the NYU Center for Advanced Technology and Games for Learning Institute, and has been a featured artist at the Whitney Museum of American Art. He received his Ph.D. in Computer Science from NYU, and a B.A. in theoretical mathematics from Harvard. Before working at NYU he was Head of Software Development at R/GREENBERG Associates in New York, NY. Prior to that he was the System Architect for computer generated animation at MAGI, where he worked on TRON.

    • 김재엽

      홍익대/네이버

      발표일시 : 2024년 1월 24일 (수) 16:10 - 17:10

      Abstract:

      기술의 급격한 발전으로 새로운 세상이 만들어지고 있습니다. 그 과정들이 디자이너들에게 더 많은 기회를 제공하며, 그의 역할은 점점 확장되고 있습니다. ‘기술과 디자인’의 관계에서 AI 환경속 인터페이스의 변화와 미래를 공유하고자 합니다.

      Bio :

      현)네이버 서치, 이사/Executive Director
      현)홍익대학교 미술대학 디자인학부 교수
      전)Microsoft Ai & Research, Interaction Lead Designer
      전)Nokia, Senior UX Designer
      전)삼성전자, UX Designer
      영국 왕립 예술대학 Design Interactions 석사졸업
      파슨스 디자인대학 Communication Design 졸업

      김재엽 교수는 기술이 우리 삶에 미치는 사회적, 문화적 변화에서 디자이너의 역할을 찾는다. 뉴욕 파슨스 스쿨 오브 디자인(Parsons School of Design) 에서 커뮤니케이션 디자인을 전공하고 영국 왕립예술학교(Royal College of Art)에서 디자인인터렉션 석사학위를 받았다. 마이크로소프트(Microsoft) 인공지능(Ai Assistant)팀에서 인터렉션 리드 디자이너로 인공지능 어시스턴트, 인공지능 스피커 등 다수의 지능형 제품 선행 디자인 프로젝트를 이끌었으며 노키아와 삼성 등을 거치며 다양한 UX 디자인 프로젝트를 진행했다. 홍익대학교 미술대학 산업디자인과 전임교수로 Ai와 XR 기술과 융합된 인간중심의 지능형 인터페이스 디자인을 연구 하고있으며, 현재 네이버 Search에서 생성형 Ai 검색 서비스의 기획/디자인 설계팀을 총괄하고 있다.

    • Frédérique KRUPA

      director of the Digital Design Lab at l’école de design Nantes Atlantique

      발표일시 : 2024년 1월 24일 (수) 17:20 - 18:10

      Abstract:

      In the ever-evolving landscape of artificial intelligence, ethical concerns take center stage, and bias stands out as a critical challenge in machine learning. It is crucial for us to understand the intricacies of how bias infiltrates the creation and deployment of predictive models. We will unravel the multifaceted dimensions of bias in AI, examining its origins and implications. More importantly, we'll delve into measures employed to "debias" automated predictions, questioning their efficacy, and explore other potential strategies. Our aim is to not only enhance our understanding of AI bias but to shape technology that is ethically sound, inclusive, and enhances the user experience for all.

      Bio :

      Frédérique Krupa, director of the Digital Design Lab at l’école de design Nantes Atlantique, is a UX designer and researcher with over 25 years of experience working for distinguished companies like Virtools, Dassault Systemes and Simple Is Beautiful. In parallel to her design career, she has been a professor at Parsons School of Design, RISD, UofArts, and Parsons Paris/PCA, where she founded and chaired the Masters (MA & MFA) in Transdisciplinary New Media. She completed her Doctorate in Design at Université Paris1 Pantheon Sorbonne, followed by a postdoc in peer-to-peer ICT pedagogy at the experimental computer science school 42, specialising in machine learning algorithms. Her research focuses on establishing MLUX methods, a holistic, interdisciplinary and systemic approach to create fair, accountable and transparent machine learning data, algorithms and predictive models. She is co-founder of the Platform for Interdisciplinary Innovation (P2I) on AI & Acceptability and co-directs two PhDs on artificial intelligence in professional settings.

    • 박근호

      사일로랩

      발표일시 : 2024년 1월 25일 (목) 13:30 - 14:30

      Abstract:

      기술과 예술의 접점에서 벌어지는 정서적 연출로 작업을 하는 국내 미디어 아트 전문기업 ‘SILO Lab.(사일로랩)’ 은 ‘풍화’, ‘묘화’ 등 사일로랩만의 정체성을 담은 대표 아트워크를 소개한다. 자기만의 정체성과 콘텐츠가 중요한 시대, 사일로랩의 차별화된 몰입형 공간 경험 설계 방법과 믹스 미디어 연출론을 살펴본다. [Art] ‘물성’, ‘자연’ 등 대표 키워드로 작업 과정을 살펴본다. [Commercial] 통합 미디어 연출론 : 대표 프로젝트 사례 발표 [Industry] 실감 융합형 콘텐츠 제작과정, 산업 및 미디어 아트 전시 IP에 대한 개괄적인 이해

      Bio :

      ‘서울디자인리빙페어 2021’에서 많은 이들이 하이라이트로 꼽은 건 키네틱아트 작품 ‘풍화, 아세안의 빛’이었다. 밤하늘을 배경으로 수십 개의 풍등이 오르내리는 모습은 많은 이들의 시선을 붙잡았다. 몽환적이고 신비한 분위기의 작품을 구현한 것은 인터랙티브 미디어 디자인 그룹 사일로랩(SILO Lab). 2013년 결성한 사일로랩의 역사는 동갑내기 친구이자 사업 파트너 박근호·이영호 대표가 서울 아트센터나비에서 진행한 아두이노 워크숍에서 만나며 시작됐다. 수업에서 유일한 또래였던 그들은 금세 말문을 텄고 여러 프로젝트에서 겹치는 우연 끝에 팀을 결성하게 됐다. 공학을 전공한 박근호 대표와 디자인을 전공한 이영호 대표, 그리고 그들의 지인 3명이 모여 총 5명으로 시작한 사일로랩은 현재 두 대표를 필두로 10여 명의 직원과 함께 ‘풍화’, ‘묘화’ 등의 아트 작업부터 나이키, 젠틀몬스터, 포르쉐, 스타필드, 넷플릭스 등 다양한 글로벌 브랜드와의 협업 작업을 아우르며 맹활약 중이다.

    • 김현정

      LG HelloVision 총괄 디렉터

      발표일시 : 2024년 1월 26일 (금) 11:00 - 12:00

      Abstract: 예술과 기술의 융합 전시 현황 및 시사점(몰입형 미디어아트 중심으로)

      예술과 기술의 융합 몰입형 미디어아트 전시는 공간 기반의 시각예술과 청각적 원리 그리고 기술을 활용한 작품을 선보인다. 2018년 전시업계 최고의 화제였던 빛의 벙커를 시작으로 디스트릭트의 아르떼뮤지엄까지 몰입형 미디어아트는 하나의 장르가 되었고 사람들의 관심과 방문이 지속되고 있다. 본 강연에서는 국내 예술전시를 리뷰하고 미디어아트 현황 및 시사점을 통해 몰입형 전시의 가치와 의의를 탐색하고자 한다.

      Bio :

      경력
      현) LG헬로비전 문화공간사업 디렉터
      전) 디스트릭트 사업개발 본부장(아르떼뮤지엄 국내사업 담당)
      전) 빛의 벙커 & 빛의 시어터 사업총괄/이사
      전) 다음커뮤니케이션 엔터테인먼트사업팀

      대외
      한국예술전시기획사협회 임원
      홍익대학교 <예술과 경영> 강의
      한국콘텐츠진흥원 뉴콘텐츠아카데미 퍼실리테이터

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